Persoonlijk advies? Bel ons op: 0345 - 580.670
Bekijk TECO ProAdas
Uw
CBX Nederland - ADAS Kalibratie

Hoe ADAS kalibreren wel en niet moet

DSC_3011.jpg

Buiten het gebruik van de juiste apparatuur is ook het hanteren van de juiste methode essentieel voor een goede ADAS kalibratie. Welke methoden zijn er, wat zijn de voor- en nadelen en wat moet u vooral níet doen wanneer u ADAS systemen kalibreert?

De hoofdgroepen: statische en dynamische kalibratie

Om te beginnen moeten we het hebben over statische en dynamische kalibratiemethodes. De ADAS kalibratie die u in de praktijk meestal zult zien is een vorm van statische kalibratie. Hierbij wordt een voertuig in een werkplaats op een vaste opstelling geplaatst en wordt met het bekende ‘stippenbord’ een aantal metingen gedaan om de ADAS systemen te kalibreren. Een dynamische ADAS kalibratie kan uitgelegd worden als ‘kalibratie in de praktijk’. Er wordt op dat moment ook echt met het voertuig gereden om ADAS systemen in de praktijk te testen en waar nodig te kalibreren.

Statische kalibratie wordt over het algemeen gezien als een snellere en meer nauwkeurige methode dan dynamische kalibratie.

De soorten statische ADAS kalibratie
Statische kalibratie op basis van achteras

De positionering van het paneel op basis van de stand van de achteras is de meest zuivere omdat de achteras de rijrichting van het voertuig bepaalt. Hoewel een voertuig goed uitgelijnd moet zijn, is een achteras vaak niet zo af te stellen dat de rijhoek precies 0 graden is. Daarom moet het afstelpaneel met de gegevens vanuit de achteras in zowel zijwaartse positie als de hoek voor het voertuig goed uitgelijnd staan ten opzichte van de achteras.

Met name bij ADAS systemen die RADAR sensoren gebruiken is het zeer belangrijk om vanuit de achteras te kalibreren. Omdat dit soort systemen gekalibreerd worden op een afstand van rond de 1.500mm maar in de praktijk gebruikt worden op 200-300 meter kan een kleine kalibratiefout tot grote gevolgen leiden als het bijvoorbeeld gaat om Collision Detection Warning systemen, die ver vooruit kijken om mogelijke gevaren in te schatten.

Het uitlijnen van het paneel ten opzichte van de achteras is het meest zeker en zuiver uit te voeren als dit door middel van een gecombineerd uitlijnsystemen wordt gedaan. Het is echter ook te doen met lasers en spiegels, al is dat wat omslachtiger en minder zuiver. Een paar voorbeelden zoals Volkswagen-AUDI groep (VW, AUDI, SKODA, ETC...) en FCA (FIAT, ALFA-ROMEO, CHRYSLER, ETC...) moeten allemaal vanuit deze fabrieksprocedure worden gekalibreerd.

Deze methode levert de beste ADAS kalibratie op. De TECO ProAdas apparatuur gebruikt altijd de methode die door de fabrikant voorgeschreven wordt, ook wanneer deze voorschrijft dat vanuit de achteras gekalibreerd moet worden.

DSC_2977.jpg

Statische kalibratie op basis van symmetrie-as

Er zijn ook merken die uitgaan van de symmetrie-as van het voertuig. Dit is feitelijk de hartlijn van de carrosserie van het voertuig. Er wordt dus vanuit gegaan dat de achteras dusdanig perfect is uitgelijnd dat de rijrichting van de achteras recht door de hartlijn loopt (rijhoek van 0 graden). Met andere woorden, het uitgangspunt is dat de achteras perfect recht onder de carrosserie staat. Hoewel dus niet zomaar van uit mag worden gegaan dat de hartlijn recht over de weg gaat (achteras bepaalt de rijrichting), kiezen sommige voertuigfabrikanten hier toch voor. De meest genoemde reden tot op heden is dat dit merken zijn die ook veelal leveren aan landen waar de technologie niet altijd voorhanden is. Om dan een ADAS kalibratie uit te kunnen voeren is een hartlijn van de carrosserie veel eenvoudiger te gebruiken. De fabrikanten die hier nu nog voor kiezen willen zeer waarschijnlijk in de toekomst, wanneer ADAS ook strenger gereguleerd gaat worden, kalibreren vanuit de achteras omdat dit technisch de beste benadering is. Merken die dit doen zijn bijvoorbeeld Toyota.

Belangrijk voor een goede ADAS kalibratie: een goede uitlijning

Eén van de fabrieksvoorschriften voor het juist kalibreren van ADAS systemen is een goede uitlijning. Dit kan lastig zijn omdat een uitlijnwaarde (zoals sporing) foutmarges heeft en niet altijd een absolute waarde hoeven te hebben. Sporing, Camber en Caster zijn hoeken die allemaal toleranties hebben. Er is dus geen absolute waarde voor een goede of foute uitlijning. Elke auto is weer een beetje anders uitgelijnd. De Thrust angle, ofwel rijhoek, heeft geen maximale voorgeschreven tolerantie en zou dus theoretisch elke waarde mogen zijn. Een voertuig kan namelijk een goede totaalsporing hebben, goede camber en casterwaardes hebben maar toch een rijhoek die niet perfect 0.00 graden staat. Sterker nog, dit is van toepassing op het overgrote deel van het wagenpark. Veel voertuigen hebben een achteras waar geen afstellingen aan kunnen worden gedaan. Vaak is de individuele sporing per wiel op de achteras niet stelbaar via een stelbout. Soms is de as in zijn geheel iets te verstellen, maar niet iedereen weet hoe dit moet.

Voor ADAS kalibratie is het belangrijk om deze hoeken te kennen, het belang van elke hoek te kennen en te kunnen bepalen welke invloed iedere hoek kan hebben op de kalibratie. De rijhoek is in de meeste gevallen vereist om mee te nemen in je kalibratie! Dat is exact de reden dat het kalibratiepaneel van ADAS systemen op de meeste voertuigen moet worden uitgelijnd op de achteras!

Wat ook belangrijk is, is de stand van de voorwielen en de waarde van de stuurhoeksensor als het stuurwiel recht staat. Als het stuur recht staat, moet de stuurhoeksensor 0 graden aangeven en de standen van de wielen gelijkmatig afgesteld in lijn staan in de rijlijn van het voertuig. Als de voorwielen niet goed afgesteld staan met een recht stuurwiel, zal het voertuig dus met een iets scheef stuur rijden waardoor de stuurhoeksensor ook een paar graden afwijking zal waarnemen. De auto denkt dan dat het voertuig een kant op gaat, terwijl deze in werkelijkheid rechtuit rijdt met een scheef stuur. Het is dus belangrijk dat de voorwielen goed zijn uitgelijnd met een recht stuurwiel, en dat de stuurhoeksensor dan ook netjes 0 graden doorgeeft aan de computer.

0
Volg ons!

Helaas: Deze pagina is nog niet beschikbaar. Houd onze site in de gaten, wij werken er aan!